WordPress står i centrum för att skapa webbsidor som sträcker sig från det enkla till det extremt avancerade, och erbjuder en plattform rik på anpassningsmöjligheter genom teman och plugins. Trots dess flexibilitet, kan komplikationer uppstå när olika komponenter inte samverkar smidigt, vilket kan resultera i att din webbplats "går sönder".
Skapandet av användarupplevelser
Har du någon gång klurat på vad en UX-designer faktiskt gör? Eller varför en UX-designer faktiskt behövs i ett projekt? Det ska vi förklara för dig i denna artikel!
UX står för “user experience” och blir på svenska oftast “användarupplevelse”. Användarupplevelsen kan påverkas av hur lätt det är att hitta information och rätt knappar. Samtidigt kan det påverkas av exempelvis färger, ljud, bemötande och visuella signaler. Alltså ett brett begrepp som innefattar både design och insikt i användarens upplevelse. Om en UX-designer har gjort sitt jobb rätt så känns din upplevelse inom produkten eller tjänsten helt sömlös och naturlig att använda.
Det är viktigt för en UX-designer att ha koll på sin målgrupp. I praktiken handlar det om att människor är olika och kommer med olika förutsättningar, färdigheter och förväntningar. Det övergripande målet för en UX-designer är att kombinera optimerad kundglädje med företagets affärsmål. Design för användare är inte helt enkelt och kräver både undersökning, erfarenhet och ofta en stor portion kreativitet.
Det här gör en UX-designer
Den vanliga processen för en UX-designer ser ut så här:
- Förstå användningsförhållandena. Genom undersökning förstå varför vi tar fram produkten och vem användaren är.
- Definiera användarkrav. Vad har användarna för mål, vilka funktioner behöver vi ta fram och hur de bör fungera.
- Designa lösningar. Skapandet av wireframes och prototyper för webbplatsen eller applikationen.
- Utvärdera och upprepa. Vara uppdaterad om hur användarna agerar och interagerar med funktioner för att fortsätta förbättra plattformen.
Lösningar varierar mycket från en organisation till en annan, men de kräver alltid att designern är användarnas förespråkare och håller användarnas behov i centrum. UX handlar om att undvika friktion och funderingar hos användarna.
UX-design sträcker sig över ett stort område
En UX-designer är delaktig i hela processen kring integreringen av en produkt eller tjänst. Personen är oftast en stor del av processen redan från idéstadiet tills dess att produkten eller tjänsten landar i användarens händer. Det inkluderar också användarundersökningar, varumärkesdesign, grafisk design, typografi och användbarhet. Även efter lansering är det en bra idé att en eller flera UX-designers är med i loopen för testande och förbättring av produkten.
Anlita en UX-konsult och öka er konvertering
Även om en produkt eller tjänst redan är lanserad så finns det alltid rum för förbättring. Många företag väljer att anlita en UX-designer på konsultbasis som kan gå igenom den nuvarande produkten eller tjänsten för att sedan komma med förslag på förbättringar som kan göras.
Så här kan ett specifikt case för en UX-konsult se ut
Ni har ett flöde som ni vill att användaren ska följa, men ni märker att många desktopanvändare droppar av vid ett visst stadie. En UX-konsult kan då titta på designen och flödet i sin helhet för att forma en hypotes om varför desktopanvändarna droppar av utan att slutföra flödet. För att sedan testa detta kan en skiss tas fram med den föreslagna hypotesen. När skissen är färdigutvecklad kan man välja att göra ett s.k “A/B-test”, vilket kort sammanfattat betyder att man testar två olika versioner av produkten eller tjänsten mot varandra. Man kan då få svart på vitt vilken version som fungerar bäst genom att analysera datan som samlades in under testet via till exempel Google Analytics.
Analysera situationen
Ett annat mindre specifikt case kan vara att ni med hjälp av en fokusgrupp eller genom användartester har fått reda på att er tjänst eller produkt upplevs som stökig och svår att förstå. En UX-konsult kan då undersöka tjänsten eller produkten i sin helhet för att få en förståelse av problemet och komma med förslag på lösningar. Kanske är det typsnittet på webbsidan eller applikationen som känns svår att läsa? Det kanske är de där sex ihoppackade kolumnerna på samma rad där ni beskriver produkten som gör att sidan känns grötig? Det kan också vara ett större arbete som behöver göras, som till exempel att den grafiska profilen ni utgår ifrån inte hjälper er att upplevas på det sättet som ni vill upplevas.
Vad det än kan tänkas vara så kan vi komma förslag på lösningar, samt se till att de implementeras för att hjälpa er nå era mål.
Behöver ditt företag hjälp att få till en bättre användarupplevelse?