I jakten på ökad konvertering online kan även de minsta justeringarna göra en stor skillnad. Det är lätt att tro att endast genomgripande förändringar kan lyfta försäljningen, men denna inställning kan snarare leda till att man inte agerar alls. Den här artikeln guidar dig genom en serie mindre, men effektiva, åtgärder du kan vidta för att förbättra din webbplats eller tjänsts konverteringsgrad utan att det krävs överväldigande ansträngning.
Börja med småsakerna
Ibland är det de små sakerna som gör störst skillnad när det kommer till konverteringsfrågan. Det är vanligt att man tror att man måste göra radikala förändringar för att öka försäljningen online, men det tankesättet leder ofta till handlingsförlamning istället.
Så, istället för att du ska behöva ta dig vatten över huvudet så kommer vi att lista flera mindre saker som du kan hugga tag i direkt för att öka konverteringen i din tjänst eller produkt — utan att svetten ska behöva rinna.
Gör en Lighthouse-check
Lighthouse är ett verktyg från Google som mäter olika hygienfaktorer på webben. Den kan kolla allt från färgkontraster och typsnittsstorlekar till serverhastighet och scripttyngd. Lighthouse är också bra på att ge tydliga lösningar på problem som den snappar upp, vilket är perfekt när du letar efter små tasks som kan göra stor skillnad.
För att öppna Lighthouse gör du så här:
- Högerklicka var som helst på sidan
- Välj "Inspektera"
- Gå till Lighthouse-fliken
- Kör testet och analysera resultaten
Optimera era formulär
Många använder sig av formulär för att få in leads eller intresseanmälningar för sin produkt eller tjänst. Om formuläret är stökigt eller ologiskt så kommer resultaten såklart bli sämre.
Det finns massvis med småsaker man kan justera för att öka användarvänligheten i formulär, men som tur är har vi listat en hel del viktiga punkter i en artikel om just formulärsoptimering. Läs artikeln här.
Installera Hotjar
Hotjar är en tjänst som spelar in användarresor anonymt. Det är lätt att installera om ni redan använder er av t. ex. Google Tag Manager för att peta in tracking på sidan.
Verktyget ger en väldigt stor inblick i var era användare kanske fastnar i dagsläget, eftersom man kan se hela sessionen i videoformat. Det finns också många andra bra funktioner, som t. ex. heatmaps där du som ägare kan se områden som ofta klickas på, hur långt användare faktiskt scrollar, etc.
Testa copyändringar
Mixa upp det lite och testa ny text för t. ex. era call to action-knappar på webben. Dessa typer av ändringar kan göra större skillnad än vad man tror.
Ändra och jämför sedan mot en liknande period för att se vilken effekt ändringen hade. Det går också att göra ett s.k. A/B-test om man vill testa båda varianterna samtidigt.
Optimera layouts för mobilen
Det finns en stor chans att majoriteten av era besökare kommer in via mobila enheter. Utvärdera om den mobila designen av webben går att tweaka lite för att skapa en bättre upplevelse för användarna.
Det kan handla om mindre tweaks, som t. ex. textstorlekar, marginaler eller annat som gör att det blir mycket onödig scroll och dålig läsbarhet. Bara en ändring storleken på menyknappen kan ge stor effekt för er konvertering.
Tighta till ert innehåll
Ibland petar vi in innehåll bara för att vi tycker att en viss sida känns för fattig, men det är fel approach. Allt innehåll som syns ska ge användaren något värdefullt och inte bara agera utfyllnad.
Se över om ni har någon onödigt lång text eller överflödig sektion på era viktigaste sidor och utvärdera om det får en positiv effekt på er konverteringsgrad.
Öka er trovärdighet
Finns det något sätt att öka er trovärdighet? Kanske genom recensioner eller testimonials från nöjda användare/köpare? I sådana fall bör ni göra allt ni kan för att visa upp detta på era viktigaste sidor.
Det behöver inte vara någon flashig karusell, utan räcker med att ni visar upp denna information på ett vettigt sätt. Kanske kan ni återanvända en sektion som redan finns och peta in detta innehåll för att skapa en större trygghet hos era potentiella kunder?
Be era användare om feedback
Att få feedback från användare kan vara den mest värdefulla informationen som finns, om man är ute efter att förbättra sin webb. Har ni redan installerat Hotjar så finns det en funktion man kan slå på för att be användare om feedback vid sin vistelse.
Det går såklart också fint att höra av sig till sina användare och fråga om de kan lämna lite tankar om sin upplevelse. Oftast tycker de att det är roligt att få tycka till.
Känner du att tiden inte räcker till för att utföra några optimeringar? Hör av dig till oss, så kan vi analysera, rekommendera och utföra tasks som kan dra upp konverteringsgraden.