I takt med att teknikjättar som Apple och Google tar steg för att öka användarnas integritet genom att begränsa användningen av tredjepartscookies, ställs marknadsförare inför nya utmaningar. Dessa förändringar, såsom Apples Intelligent Tracking Prevention och Googles planer på att fasa ut tredjepartscookies, påverkar hur webbplatsägare kan samla in och analysera data, vilket i sin tur påverkar möjligheterna till personaliserad marknadsföring och effektiv retargeting. Med introduktionen av integritetskrav i iOS14, måste även användare av iPhone ge sitt uttryckliga medgivande för spårning, vilket ytterligare komplicerar situationen för digital marknadsföring via plattformar som Facebook.
Improvise, adapt, overcome!
Hösten 2019 införde Apple något som de kallar för Intelligent Tracking Prevention, eller kort och gott - ITP. Detta innebar stora förändringar kring hur cookies får användas och lagras i Apples egen webbläsare Safari. Förändringarna innebär bland annat att du som webbplatsägare endast har möjlighet att komma ihåg en besökare med hjälp av s.k. tredjepartscookies i upp till sju dagar (att jämföra med upp till två år som gällde tidigare).
Förutom Apple har även Google annonserat att de kommer att fasa ut tredjepartscookies inom de närmaste åren. Syftet är att göra det möjligt för annonsörer att rikta reklam utan att riskera konsumenternas integritet.
Vad innebär då detta i praktiken?
Detta slår förstås lite olika beroende på vad du använder din cookiedata till, men t.ex. så försvårar detta både för att samla in och analysera trafik och statistik på webbplatsen samt att jobba med s.k retargeting-annonsering där de som har besökt din sida får upp annonser från dig även på andra webbplatser de surfar till. Driver du e-handel kommer inte längre kundens inställningar och varukorgar kunna sparas på samma sätt som tidigare. Du kan inte heller skräddarsy din webbplats utifrån unika besökares preferenser och demografiska uppgifter (ex kön, ålder, ort, köpbeteende).
Konsekvenserna av detta blir att webbplatsägare inte längre kan arbeta lika kvalitativt och datadrivet genom t.ex. webbanalys, AB-testning och personalisering, vilket på sikt leder till att webben som mätbar marknadsföringskanal försämras.
Apple iOS14 och Facebook Ads
Många marknadsförare och webbanalytiker använder sig av den s.k. Facebook Pixeln för att kunna följa hur de webbplatsbesökare som kommer in via en Facebook-annons beter sig när de klickar runt på hemsidan. Sedan våren 2021 har Apple infört nya integritetskrav i sitt operativsystem för iPhone. Detta innebär att iPhoneanvändare måste godkänna och tillåta att den här spårningen sker, vilket försvårar insamlingen av information för Facebook. Detta leder i sin tur till att plattformen inte längre kan erbjuda lika personaliserade annonser för de som jobbar med targeting och vill nå precis rätt målgrupp (-er).
Jaha, så är det lika bra att lägga ner nu eller?
Om din marknadsföringsstrategi främst består av marketing automation, growth hacking och sales funnels är nu ett perfekt läge att stanna upp och ta reda på mer information kring hur ni kan fortsätta arbeta användarcentrerat utifrån ovan nämnda förändringar.
Misströsta inte, läs vidare för några tips på lösningar och workarounds som kan hjälpa er att navigera och välja väg!
Vilka lösningar finns?
Den lösning som de flesta experter på området pratar om just nu är Google Tag Managers (GTM) nya release Server-Side Tracking. Detta ingår numera som en del av Google Marketing Platform och den stora skillnaden mellan denna lösning och t.ex. Facebook Pixeln är att istället för att skicka en massa anrop fram och tillbaka mellan din webbsida och Facebook så sätter ni upp en egen server där ni kör GTM. Detta innebär att ni får full kontroll på er data och ni behöver inte oroa er för vad Google, Facebook och andra techjättar gör med den data som samlas in på er webbplats.
Fördelar med server-side tracking
- Snabbare sidladdningar tack vare färre anrop.
- Kontroll på den data som skickas vidare till techjättarna
- Högre kvalitet på spårning då kakorna sätts på din egen server istället för med Javascript i besökarens webbläsare
- Ad-blockers fungerar sämre, dvs ditt budskap når fram även om någon har installerat s.k adblockers.
- Möjlighet att få längre livslängd på cookies i Safari
Glöm inte...
Tycker du att detta låter krångligt och extremt tekniskt att jobba med? Då har du helt rätt, det kräver en del tekniskt kunnande för att sätta upp en god infrastruktur kring detta. Som tur är älskar vi på Kumpan att lösa svåra problem och genom att ta hjälp av oss kommer ni vara först på bollen i Sverige med att använda detta nya verktyg. Och det är alltid bra att ligga steget före, eller hur?
Vi på Kumpan har erfarenhet av att implementera server-side tracking på både stora och små webbplatser. Ta hjälp av oss!