Hemchevron_rightArtiklarchevron_rightStrukturera ditt innehåll

Strukturera ditt innehåll

Att visa upp vad företaget erbjuder är precis lika viktigt som innehåll i form av landningssidor och texter när det kommer till sökmotoroptimering — SEO.
schedule4 minuters läsning
Hurts som öppnas och mappar flyger ut

I utvecklingen av en ny webbplats är det lätt att bli uppslukad av design och funktioner, men det är innehållet som verkligen definierar webbens framgång. Välstrukturerat och genomtänkt innehåll är nyckeln till inte bara en användarvänlig webbplats utan även till att förbättra din synlighet online genom sökmotoroptimering (SEO). Det är innehållet som informerar dina besökare om vad ditt företag erbjuder och hjälper dem att lösa sina problem, vilket gör det till en avgörande faktor för att locka potentiella kunder.

Varför innehållet är det bland det mest viktiga i varje webbprojekt

När vi pratar ny webb så är vi många som direkt börjar tänka på färg, form och funktioner. Och visst. UX och design är otroligt viktigt om du vill ha en modern och välfungerande webbplats men en sak som ofta hamnar lite i skymundan när vi pratar webbprojekt är innehåll och struktur. För en riktigt bra webb är inte bara UX och design utan också välstrukturerad med riktigt bra innehåll. Vi på Kumpan kan såklart hjälpa er att få alla bitarna på plats.

Varför är det så viktigt med innehåll?

Förutom att det är viktigt att förklara för sina potentiella kunder vad företaget erbjuder är innehåll i form av landningssidor och texter viktiga när det kommer till sökmotoroptimering - SEO.

Men du kanske hävdar att dina kunder inte googlar. Då har du fel.

Att söka efter information på nätet är idag ett beteende vi använder oss av nästan reflexmässigt. När vi vill ta reda på något, oavsett om det är ett recept, närmaste byggvaruhus eller när George Orwell dog så tar vi till sökmotorn.

Det betyder också att när en person eller potentiell kund är ute efter just den produkt eller tjänst som du tillhandahåller är chansen att hen söker efter det på nätet väldigt, väldigt stor. Och då gäller det såklart att synas, men inte på sidan 42.

Fattar det där med innehåll men varför är det viktigt med struktur?

Ett välstrukturerat innehåll handlar helt enkelt om att få sökmotorerna att förstå vad din webb handlar om. Och om dina användare inte förstår ditt innehåll eller hur de ska navigera sig runt på webben kommer sökmotorerna garanterat inte göra det heller.

Googles index över världens webbsidor omfattar i skrivande stund 35 biljoner (en biljon är detsamma som en miljard miljarder så du förstår omfattningen) vilket såklart betyder att sökrobotarna inte kommer lägga galet mycket tid på att läsa igenom just din sajt.

Därför underlättar det otroligt mycket om innehållet är välstrukturerat, tydligt och lättnavigerat, och för att kunna skapa en bra struktur måste allt innehåll på din sajt fylla ett syfte och ha en plats.

Ok - hur gör vi?

  • Kartlägg kundbehovet.
  • Gör en innehållsinventering.
  • Börja bygga.

Kartlägg kundbehovet

Innan ni börjar gå igenom vad ni har för befintligt innehåll börja med att grundligt gå igenom era produkter och tjänster. Vad fyller de för behov? Vilka problem löser de?

På så sätt får ni naturligt in kundperspektivet. Ofta söker människor inte efter en specifik produkt utan efter ett sätt att lösa sitt problem. Om ni säljer skruvar är det såklart bra att visa upp vilka skruvar ni säljer men kundbehovet kanske snarare är att ta reda på “vilken skruv är bäst för gips vs betonvägg”.

Gör en innehållsinventering

I steg 2 är det dags att gå igenom befintligt innehåll. Vilka landningssidor finns på vår nuvarande sajt? Beskriver vi vår verksamhet, våra tjänster och produkter? Finns det sätt att kontakta oss?

När inventeringen är gjord är det sedan dags att prioritera. Vilket innehåll kan vi behålla, vad behöver skrivas om, vad kan vi göra oss av med och vad måste vi skapa nytt utifrån kartläggningen av kundens behov.

Det befintliga och det nya innehållet kan sedan grupperas i olika delar som blir ett förstadium till själva sajtstrukturen. Såna delar kan till exempel vara tjänster/produkter, nyheter, kontaktuppgifter, kundcase, investerarinformation, vanliga frågor och svar och så vidare.

Börja bygga

Nu har ni en bruttolista på innehåll som ska finnas på den nya webben och först då är det dags att ta ta nästa steg och börja skissa på design och form och bygga den nya webben.

Behöver du hjälp att strukturera upp ditt innehåll, eller kanske är i startgroparna för att ta fram en ny webb?

Vi på Kumpan kan hjälpa dig, hela vägen från startskottet till lanserad webbplats.