I en värld där varje klick räknas och varje besökares upplevelse är av yttersta vikt, står en osannolik hjälte fram: 404-sidan. Tro det eller ej, denna ofta bortglömda aspekt av webbdesign har potentialen att inte bara rädda ansiktet när saker och ting går fel, men också att förvandla en förlorad besökare till en engagerad användare.
404-sida kan rädda situationen
Vare sig länken är felaktig, webbadressen har skrivits in fel eller att sidan rent av är borttagen kan en 404-sida till viss del rädda situationen. Du kanske ändå undrar över varför det behövs en sida som visas när allt annat sket sig? Ja, vare sig du tycker att en felsida är oviktig eftersom den inte påverkar andelen trafik till sidan eller energin till att piffa till ytterligare en sida tog slut just här har 404-sidan otrolig relevans av flera skäl:
Konvertering. Alla detaljer kan optimeras för konvertering, och när det görs höjs hela den totala konverteringen för sidan.
Det har redan gått snett. Problemet har redan uppstått när 404-sidan måste kicka in. Just därför är det extra viktigt att ta kontroll över det som besökarna ändå får se och mötas av.
Ledsna besökare handlar inte. Det är inte kul att inte hitta till önskat innehåll och det ger ett oprofessionellt intryck. Genom en 404-sida har du chansen att rädda lite av ansiktet.
Andra är dumma. Det är inte alltid din sidas fel att besökare inte når hela vägen. Det kan vara andra som skrivit fel länkar och då finns det inte så mycket mer att göra än att möta besökare med en trevlig 404-sida.
Gör det ordentligt!
Vissa väljer att omdirigera användaren till startsidan när en sida inte hittas. Det vill vi inte att du gör. Det kan leda till att användaren känner sig förvirrad över hur man kunde hamna på startsidan även fast man matade in en annan adress. Användaren får alltså inte information som man sökte och inte heller någon förklaring till varför. Då är det mycket bättre att man hamnar på en 404-sida istället.
Ur ett SEO-perspektiv är det också bättre att ha en 404-sida istället för omdirigering till startsidan. Sökmotorn kan tro att din startsida är en error-sida, vilket du inte vill såklart.
Med allt det sagt, så kan det vara bra att dirigera om vissa brutna länkar till andra sidor som har ungefär samma information. Säg till exempel att du har byggt en ny sida, men vissa gamla länkar lever kvar. Då kan du dirigera om användarna till den nya URL:en så de får liknande information.
Vad ska en klockren 404-sida innehålla och hur ska den se ut?
Först och främst vet inte alla vad 404 betyder. Förklara istället för besökaren att något inte blev som det var tänkt och be om ursäkt för det.
Presentera länkar till populära sidor på sajten och till startsidan för att guida besökaren vidare till annat spännande innehåll. En sökruta centralt placerad kan vara ett smidigt sätt att hjälpa besökaren att hitta önskat innehåll.
Kontaktuppgifter och logotyp kan också vara ett bra sätt att säga hej till besökaren på ett snabbt sätt.
Glöm inte att låta designen gå i samma linje som resten av sajten för att ändå ge känslan av att besökaren kommit till nästan rätt plats.
Bonustips! Ge besökaren möjlighet att rapportera felet. Förhindra även att 404-sidan indexeras av Google och andra sökmotorer.
Vad kommer 404-sidan att göra för dig?
Det är bevisat att en bra 404-sida reducerar bouce rate, d.v.s antalet användare som lämnar din sida. Den kommer istället att hålla kvar användaren på sidan längre.
Du håller användarna engagerade och kan fortsätta konverteringsprocessen.
Användaren får en bra känsla efter att de får en lösning på deras 404-problem.
Användaren får en konsekvent branding-upplevelse.
Om du är kreativ och gör ett riktigt bra jobb med 404-sidan kan du få extern uppmärksamhet genom länkningar. Du vill helst vara ett exempel för andra sidor att följa.
Här hittar du Kumpans 404-sida https://kumpan.se/404.
Gör något kreativt med din 404-sida. Vi hjälper dig att designa och utveckla 404-sidan så du slipper huvudvärken.