Att tillhandahålla lättillgänglig och uppdaterad finansiell information via en Investor Relations (IR) webbplats är inte bara en tjänst till investerare och analytiker; det är ett kraftfullt verktyg för att bygga förtroende och förmedla företagets värde. En välskött IR-sida erbjuder en transparent översikt av företagets finansiella hälsa och strategiska riktning, vilket kan förstärka företagets image och attraktionskraft.
Lättillgänglig finansiell information skapar förtroende
Nej, finansiell information ligger kanske inte alltid högst upp på kommunikatörernas lista på det som är allra roligast att syssla med och det finns otaliga exempel på Investor Relations-sidor som mest liknar begravningsplatser för gamla delårsrapporter. Men en IR-webb kan vara så mycket mer än så. Med en uppdaterad och snygg IR-webb kan ni ge både investerare och kunder en helt annan bild av ert företag.
Vi på Kumpan har hjälpt ett antal olika företag med olika webbprojekt och däribland flera IR-sidor Därför tänkte vi nu dela med oss av våra bästa tips för vad man ska tänka på när man bygger sin Investor Relations sajt.
Sleep Cycle Investor Relations-sajt
Ansiktet utåt
Precis som er webbplats fungerar som ett skyltfönster mot era kunder är IR-sajten ert ansikte utåt mot era investerare och partners. En tråkig och dåligt underhållen Investor Relations-del på sajten ger helt enkelt intrycket av att ert företag är tråkigt och gammalt. En lättnavigerad, intressant och inspirerande IR-webb däremot kan ge hela företaget ett lyft.
Vilken information måste finnas?
Vilken information ett företag behöver ha med på sin Investor Relations-webb varierar ju såklart men det finns några saker som är gemensamma. Det allra viktigaste är att investerare och andra lätt kan hitta den information de behöver oavsett om det är finansiella rapporter, kontaktpersoner, aktuell aktiekurs eller något annat. Därför är det viktigt att IR-webben är välstrukturerad, lättnavigerad och intuitiv att använda.
Delar som bör finnas med på er IR-webb:
- Finansiella rapporter
- Aktiekurs och aktiehistorik
- Kontaktpersoner
- Bolagets ägarprofil och historiska data
Hur ska IR-informationen presenteras?
Människor är olika och har olika behov, något att ha i åtanke när man bygger sin IR-webb. En person kanske vill ha en interaktiv graf som fungerar i mobilen medan en annan föredrar att ladda ner ett excel-ark. Genom att presentera samma information på olika sätt, till exempel i text och bild, som ett nedladdningsbart dokument eller med en video ökar chansen att just era besökare tar del av information på ett sätt som passar dem.
Mobile first
Idag använder de allra flesta av oss mobilen för att surfa och ta del av information, dessutom tittar Google sedan flera år tillbaka först på mobilversionen av en webbsida innan de granskar desktopvarianten, det betyder att den som går in på webben via mobilen behöver få en minst lika bra upplevelse av sajten som den som går in via datorn.
Att tänka på vid en IPO / Börsintroduktion
Planerar ni en börsintroduktion? Då är det extra viktigt att ni har rätt information på plats och att ingen information publiceras utan att först ha granskats av företagets rådgivare i juridiska frågor.
En bra strukturerad IR-webb gör det enkelt för investerare och andra att hitta såväl aktuell information som kontaktpersoner. En annan detalj som sticker ut är att investerarinformationen alltid bör innehålla datum för publicering och i vissa fall även klockslag. Det är alltså superviktigt att alla dessa små detaljer är på plats inför en introduktion på börsen, små små detaljer kan faktiskt göra riktigt stor skada i sammanhanget.
Administration av innehållet
Att er IR-webb är snygg, välstrukturerad och att det är lätt att hitta är viktigt, men något som är minst lika viktigt är att det är enkelt att administrera informationen. Det finns inget mer frustrerande än när en utvecklare eller annan tekniskt kunnig redaktör blir en flaskhals för information som i många fall måste kunna läggas ut snabbt.
För att undvika krångel är det behöver ni välja ett administrativt gränssnitt (CMS) som funkar för de som ska publicera de olika typerna av pressmeddelanden, årsrapporter, nedladdningsbara filer och så vidare.
Automatisering och schemaläggning
För IR-information gäller ofta att det är viktigt vilket klockslag den publiceras. Därför är det också viktigt att ni till exempel kan tidsinställa och schemalägga nyheter och information, något som borde vara en självklarhet men inte sällan saknas.
Andra saker som till exempel aktuell aktiekurs och viktiga KPIer bör självklart också kunna uppdateras automatiskt eftersom det både är tidskrävande och omständigt att göra manuellt.
Integrera ert digitala pressrum
Många företag använder olika typer av tjänster för att till exempel skicka ut pressmeddelanden och dessa tjänster kan såklart integreras i er IR-webb. Att posta samma innehåll på flera platser är varken effektivt eller speciellt bra, samtidigt vill ni ju ha all företagsinformation samlat på samma ställe (er webbplats).
Har ni en presslösning som fungerar är det bara att köra på den. Lägg istället lite krut på en snygg integration. Vi har hjälpt flera företag att integrera sitt befintliga nyhetsflöde i Cision med sin IR-sajt, lika enkelt som tidigare att hantera för kommunikatörer och marknadsansvariga men en helt annan upplevelse för era besökare.
Ett exempel är förpacknings-och isoleringsföretaget BEWI som är verksamt på flera olika marknader. När Kumpan fick i uppdrag att bygga om BEWIs webbplats lade vi en del av tiden på att ta fram en riktigt bra IR-webb med informationen som tidigare legat på en extern webbplats. Genom att slå ihop de olika sajterna blev helhetsintrycket bättre och det blev enklare för både kunder och investerare att hitta rätt information.
Checklista för IR-sajten:
- Är det enkelt att hitta olika typer av information?
- Finansiella rapporter
- Nedladdningsbara filer
- Kontaktuppgifter/kontaktpersoner
- Aktieinformation / aktiekurs
- Bolagsinformation
- Är sajten enkel att administrera?
Vi hjälper dig på vägen - reach out!
Vi på Kumpan kan hjälpa dig att skapa den perkta IR-webben.