Hemchevron_rightKundcasechevron_rightAritco

Ny webbplattform för Aritco

Kumpan skötte UX-design och utveckling när det skulle tänkas om på hissproducentens webb.
schedule3 minuters läsning
Mockup av en mobiltelefon med Aritcos webb på skärmen

En smartare hiss med enklare installation

1995 skapade fyra entreprenörer företaget Aritco i Kungsängen utanför Stockholm. Alla fyra hade erfarenhet av hissbranschen, men kände att det saknades någonting; en ny typ av produkt som var enklare att installera, samt med en enklare och smartare användning. Idag producerar Aritco ungefär 4 000 hissar per år som säljs i 40 olika länder.

Mockup av en tablet med Aritcos webb på skärmen
Mockup av en mobiltelefon med Aritcos webb på skärmen

Ett svårt uppdrag: Att slå ihop flera webbar till en enda

Ibland behöver man inventera vilka sidor som ägs av ett företag och sedan tänka över om alla verkligen behövs. I Aritcos fall kom vi överens om att man inte behövde 3 separata sidor för alla olika hissar. Vi ville istället samla alla sidor på en och samma webb där användaren kunde få all information som behövs.

Ett gediget arbete gjordes av oss på Kumpan, tillsammans med Aritco och andra konsulter när vi skapade sitemaps och flödesscheman för den nya webben. När vi kände att vi hade fått med allt kunde vi sätta igång att designa hur den nya webben skulle se ut.

Mockup av en mobiltelefon med Aritcos webb på skärmen

Designa för de som besöker sidan — och för de som administrerar

Vi uppfattade tidigt i projektet att innehållet skulle komma att bli en central del på Aritcos nya webb. De lägger mycket kraft på att allt innehåll ska ge besökaren en exklusiv och enhetlig känsla över hela webben.

Därför ville vi skapa en design som gör det enkelt för de som producerar innehåll att skapa nya sidor och redigera befintliga. WordPress blev därför ett ganska självklart val när det kom till innehållshanteringssystem.

Vi såg också till att det fanns en rad olika “blocks” att använda sig för innehållsskaparen. Vi designade ungefär 40 olika typer av sektioner som användaren kan använda för att skräddarsy en undersida på nolltid. Det gör att Aritco inte behöver kontakta en webbyrå för att uppdatera innehåll, utan kan lösa det på egen hand utan risk att något går sönder, både design- och utvecklingsmässigt. Smart, va?

Mockup av en tablet med Aritcos webb på skärmen

Resultatet: Nöjdare besökare och gladare innehållsskapare

Precis som vi älskar att göra våra kunders kunder nöjda, så känner vi samma inför de som faktiskt använder produkten vi skapar för att ta fram nytt innehåll och redigera det material som redan finns på sidan.

En stor del av projektet var att fräscha upp webben till dagens standard, samt se till att look and feel var framtidssäkrat. Eftersom Aritco redan hade en dagsfärsk grafisk profil var det enkelt att följa denna och sedan producera nya digitala komponenter i ett designsystem. Under hela designprocesssen hade vi ledorden elegans och exklusivitet i bakhuvudet.

En annan minst lika stor del av projektet bestod av ett användarvänligt innehållshanteringssystem så nytt innehåll kunde tas fram på ett smidigt sätt. Vi lade extremt mycket krut på att se till att det fanns enkla sektioner som kunde läggas till och redigeras var som helst på sidan. Det resulterade i att innehållsskaparnas vardag blev mycket enklare.

En jackpot för både besökare och användare, tycker vi!

Vill du också ha en bättre användarupplevelse och en mer genomtänkt webb?